FORDYBELSESDAG

Fordybelsesdagen handler om at skabe mulighed for at fordybe sig indenfor kultur, videnskab, religion eller andet der interesserer os. Én fridag, én gang om måneden, oftest lørdag, hvor vi skaber rum for at mærke os selv åndeligt, følelsesmæssigt og mentalt. Fordybelsesdagen er et forsøg på at skabe rum for refleksion og indre fred.

Aldersgruppe: Alle
Hvor: Foreningen Rosen eller andet sted efter aftale
Hvornår: Den sidste lørdag i hver måned fra 12.00-20.00
Pris: Gratis
Forplejning: Deltagere medbringer en ret til fællesbord

HYGGEKLUB

En gang om ugen mødes mentorer med deres mentees for at styrke fællesskabet og få dannet nye relationer på tværs af kulturelle baggrunde. For at fremme de unges alsidige udvikling og demokratiske dannelse, fokuseres der på at have en motiverende tilgang til tingene, hvor de unge mødes i øjenhøjde. Vi stræber efter at skabe et åbent forum, hvor kritisk tænkning, åbensindethed og imødekommenhed er væsentlige faktorer for at skabe en fælles dialog. Vi tager udgangspunkt i emner, der interesserer mentees, og der bliver derfor talt om alt mellem himmel og jord.

Aldersgruppe: 11+
Hvor: Rosen eller andet sted efter aftale (møder kan foregå hos deltagere)
Hvornår: Mentorer fastsætter en fast ugedag
Pris: Gratis - dog egenbetaling for eksterne aktiviteter

Indhold
  • Kreative aktiviteter
  • Spille diverse brætspil
  • Madlavning
  • Bagning
    Ture
  • Skøjtning
  • Biograf
  • Forlystelsesparker
  • Bowling
  • Picnic/grill
  • Trampolinparker

CAMPS

Udover de ugentlige møder i hyggeklubben, afholder foreningen camps i skoleferier (sommer-, efterårs-, vinter- og påskeferien). Vi lejer en hytte eller et sommerhus i Danmark for at skabe mulighed for fordybelse. Hver camp har et tema, som fastsættes efter behov. Det kan være eksamenslæsning for universitetsstuderende, eksamensforberedelse for 8.- 9 klasse og/eller læsning af værker, der henvender sig til målgruppen.

Aldersgruppe: 13+
Hvor: Efter aftale
Varighed: Fra 3 dage og efter aftale
Hvornår: I skoleferierne
Pris: Dagspris 50 kr.

Aktiviteter kan bl.a. bestå af:
  • Bål
  • Fælles madlavning
  • Fælles bagning
  • Læsning
  • Svømning
  • Selskabslege
  • Puslespil og andre brætspil
  • Udforskning af naturen

UDLANDSTURE FOR MENTORER

For at styrke fællesskabet og inspirere foreningens frivillige, planlægger foreningen en udlandsrejse om året. Hvert år vælger mentorerne i fællesskab en destination, som skal styrke deres kulturelle dannelse. Sammen udforsker vi nye byer, andre kulturer og dyrker samtidig vores fællesskab og danner grundlag for nye ideer til vores arbejde med mentees.

Planlægning af aktiviteter og årskalender:

Én gang om året overnatter vi sammen 1 uge for at sparre og planlægge det nye skoleår. Mentorer samles og hygger sig samtidig med, at de evaluerer året, der gik, og planlægger det nye år. Der bliver planlagt aktiviteter, værker der kan læses, udvekslet ideer og om aftenen gøres der plads til hygge.

Aldersgruppe: 16+
Hvor: Efter aftale
Varighed: Fra 3 dage og efter aftale
Hvornår: I skoleferierne
Pris: Delvis egenbetaling alt efter destination

FAGLIG STØTTE

Lektiehjælp

Der er mulighed for at søge om lektiehjælp fra 6. klasse og opefter. Mødestedet aftales indbyrdes mellem elev og lektiehjælperen.

Hjælp til Større Skriftlige Opgaver på ungdomsuddannelser

Foreningens mentorer tilbyder at hjælpe med bl.a. inspiration, planlægning, litteratursøgning og korrekturlæsning ifm de større skriftlige opgaver, der skal skrives på ungdomsuddannelser.

Ovenstående hjælp tilbydes af frivillige mentorer tilknyttet foreningen og er derfor gratis.

Aldersgruppe: Fra 6. klasse
Hvor: Foreningen Rosen eller andet sted efter aftale
Hvornår: Aftales mellem elev og lektiehjælper
Pris: Gratis